Aquest dilluns a les 8 h han deixat de circular els trens de l’R4 entre les estacions de Sant Vicenç de Calders, al Vendrell, i Vilafranca del Penedès en ambdues direccions per les obres que ADIF fa per implantar el corredor mediterrani.
Com a alternativa, Renfe ha habilitat un servei d’autobusos amb parada a totes les estacions, però els usuaris han lamentat la falta d’informació prèvia. “Em sembla malament perquè ningú ens havia avisat”, ha assegurat una afectada quan pujava al bus del servei alternatiu, mentre altres usuaris tot just s’assabentaven que l’afectació serà fins el 16 d’agost. La interrupció diària del servei de tren s’allargarà fins les 19 h i es repetirà de 21.30h a 22.30h. No afectarà els caps de setmana ni dies festius.
Mentre dura el tall, l’R4 queda sense servei a les estacions de Sant Vicenç de Calders, el Vendrell, l’Arboç, els Monjos i Vilafranca.
Renfe apunta que va anunciar aquest tall dijous de la setmana passada. Fonts de la companyia indiquen a l’ACN que no es va comunicar amb més antel·lació perquè era període de vacances de Nadal i consideren que la informació hauria pogut quedar dispersa degut a que molts treballadors no van a la feina. “Es va acordar informar a partir de la primera setmana laborable perquè es va concloure que era més eficaç”, insisteixen.
El fet que el tall sigui a partir de les 8 h esquiva l’hora punta en què més usuaris utilitzen aquest transport en direcció Vilafranca i Barcelona, o bé en direcció sud: des de la capital de l’Alt Penedès cap a les estacions del Vendrell i Sant Vicenç de Calders. D’aquesta manera, avui, al punt inicial dels primers autobusos alternatius cap a Vilafranca han pujat una desena de persones. A la parada del Vendrell, ho fan fet al voltant d’una desena més de mitjana.
Gairebé tots els passatgers consultats per l’ACN a les estacions de Sant Vicenç i el Vendrell es queixaven de no haver rebut informació amb antelació per part de la companyia. Tot i que Renfe assegura que va començar la campanya informativa dijous, els usuaris han dit que se n’han assabentat “per casualitat” a través de coneguts o bé quan han arribat aquest dilluns a l’estació.
Com la Isabel, una noia de Santa Margarida i els Monjos que cada dilluns utilitza el tren fins a Sant Vicenç de Calders per anar a la universitat a Coma-ruga a les 9h. Avui ha dit que s’ha desplaçat una hora abans perquè tot just ahir al vespre els companys de classe la van avisar que no hi hauria tren a partir de les 8 h. “Em sembla horrible que això duri fins l’agost, i tinc dubtes que als busos hi capiguem tots els estudiants que venim fins a Coma-ruga”, ha apuntat.
Tot i les queixes de la majoria d’afectats, altres usuaris han celebrat que el dispositiu d’autobusos millora la freqüència de pas que habitualment tenen els trens de l’R4 entre Sant Vicenç i Vilafranca: cada dia només hi ha un tren per hora i ara disposen d’un bus cada 30 minuts.
“M’afecta bastant perquè cada dia vaig del Vendrell a Vilafranca en tren i ara m’hauré d’organitzar diferent durant set mesos, però em sembla una bona idea que hi hagi una alternativa de bus amb més frqüència”, ha apuntat en Daniel mentre esperava l’autobús al Vendrell, a uns 300 metres de l’estació de Renfe. En el cas d’aquesta estació, altres usuaris protestaven per, dèien, una mala senyalització a l’hora de saber on paraven els autobusos en direcció sud.
Un altre usuari que celebrava la millor freqüència ha estat en Carlos, si bé es mostrava escèptic amb el compliment de l’horari cada mitja hora. Aquest passatger treballa a Vilafranca de 9 h a 18 h, de manera que haurà d’utilitzar els busos tant a l’anada com a la tornada. “Avui he preferit venir abans per copsar els horaris”, ha apuntat, mentre ha criticat que es va assabentar del tall ahir al vespre, quan el va avisar un treballador de l’estació que coneix de fa anys.
Avançament de les obres del corredor mediterrani
Amb les obres iniciades aquest dilluns, ADIF instal·larà el tercer carril i implantarà l’ample mixt a les vies generals de circulació, així com en alguna via d’apart. Al mateix temps, adequarà la configuració de l’esquema de vies a l’Arboç per a què les vies generals quedin situades a l’exterior, i habilitarà una via d’apartat amb ample mixt a la part central. En aquesta mateixa estació es construirà un nou pas inferior i dues noves andanes, mentre s’habilitarà l’accés en ample mixt a una indústria propera.
Altres operacions consistiran en l’adequació de la línia aèria de contacte, la instal·lació de nous aparells de via aptes per als dos amples -internacional i ibèric- i l’adaptació dels sistemes de gestió de trànsit i d’equipaments de control de comandament, senyalització i instal·lacions. Renfe apunta que les obres estan cofinançades pel Mecanisme ‘Connectar Europa’ de la Unió Europea (CEF).