Marina Pérez Got. La Generalitat de Catalunya gestionarà a partir de l’1 de febrer l’avís d’emergències a la població a través dels missatges de text del telèfon de mòbil ES-ALERT. El sistema s’activarà a través de Protecció Civil i només en cas d’una emergència real. L’Estat ha traspassat la gestió del sistema d’avisos al Govern i es faran quatre simulacres a diferents punts del país. els missatges seran en català, castellà i anglès.

Així ho ha anunciat aquest dimecres des del 112 el Conseller d’Interior, Joan Ignasi Elena. El conseller també ha explicat altres novetats com que abans d’acabar aquest 2023 es farà un altre simulacre al complex químic de Tarragona, en aquest cas al Polígon Nord. I s’engegarà una campanya de formació pels 5.000 treballadors d’empreses dels polígons industrials que per dimensions no estan obligades a tenir un pla propi d’autoprotecció.

La iniciativa es desplega amb un pressupost de 450.000 euros, després del que va passar l’any passat al polígon de Constantí, amb l’incendi a la sofrera AFEPASA, que va activar el Plaseqta i es fa confinar la població. Elena ha destacat que aquesta inversió ha sorgit després d’escoltar les necessitats del territori.

Aquest 2023 també es preveu instal·lar dues noves sirenes de risc químic a la Pineda, a més de 525 nous sensors de substàncies químiques que s’afegeixen als 50 que ja hi ha. Treballen perquè es puguin posar en marxa enguany, i detectaran fins a vuit productes.

Aquestes accions formen part del desplegament del PLASEQTA que es va anunciar després de l’accident d’IQOXE. L’anunci es fa coincidir en la setmana prèvia al tercer aniversari del greu accident, el pitjor de la química de Tarragona amb tres persones que van perdre la vida.