El vicepresident del Govern, Jordi Puigneró, ha demanat a l’executiu espanyol que alliberi de peatges totes les carreteres catalanes, incloent-hi aquelles que encara tenen vigent la concessió. El cost, afirma, seria d’uns 1.500 milions d’euros.

Puigneró ha defensat que les autopistes catalanes estan “més que amortitzades” i que cal acabar amb “un evident greuge comparatiu” i, alhora, ha exigit a l’Estat que aclareixi quin model vol per finançar el manteniment de les vies. El Govern sempre havia apostat per la vinyeta, però no tanca la porta al “pagament per ús”.

Puigneró ha insistit al govern espanyol que traspassi les vies catalanes a la Generalitat per optimitzar-ne la gestió.

Jordi Puigneró
El vicepresident del Govern, Jordi Puigneró, atenent als mitjans

L’Estat ha de definir en un termini màxim de dos anys quin model de gestió vol a les seves autopistes, tal com exigeixen des de Brussel·les. La Generalitat defensa la vinyeta, un model que consisteix a pagar una tarifa plana per poder circular, d’entre 40 i 110 euros anuals, i que seria més econòmica per aquells usuaris més habituals. La Unió Europea, en canvi, aposta per un model de “pagament per ús” i amb imports més elevats per aquells vehicles més contaminants. El govern espanyol encara no ha emès un posicionament clar.

Fins ara, el govern espanyol s’ha limitat a plantejar un sistema “d’usuari pagador” sota el principi de “qui contamina paga”. El sistema es podria començar a aplicar a partir de 2024, ja que caldria cert marge per desenvolupar els instruments normatius i crear la nova estructura de peatges.

Més notícies: