Renfe cancel·larà aproximadament uns 400 trens a Catalunya per la vaga contra el traspàs de competències de la xarxa de Rodalies anunciat pel PSOE i ERC una setmana abans de la investidura de Pedro Sánchez. Els serveis mínims decretats pel Govern fixen una freqüència de pas del 66% en les hores puntes i del 33% la resta del servei els cinc dies de vaga: el 24 i 30 de novembre i l’1, 4 i 5 de desembre, coincidint amb l’inici del Pont de la Puríssima. Les aturades de 24 hores també seran secundades pels treballadors d’Adif, el gestor d’infraestructures. Els empleats reclamen aclarir quin serà el seu futur després de la creació de la societat participada per Generalitat i Estat, Rodalies de Catalunya que assumirà l’R1, R2sud i l’R3. Diversos usuaris de Rodalies han denunciat aquest dijous a les xarxes socials de més incidències del normal en el servei i han acusat els treballadors de Renfe i Adif de dur a terme una “vaga encoberta”, prèvia a la primera dia de les cinc jornades de protesta convocades a partir d’aquest divendres. Fonts properes a l’operadora han admès aquestes incidències i diuen que es podria tractar d’accions prèvies” a la vaga que comença aquest divendres.
La situació a la xarxa de trens catalana pot ser “complicada i caòtica” aquest divendres, ja que els serveis mínims han arribat dos dies abans de la convocatòria, segons ha denunciat el sindicat Semaf, majoritàri entre els maquinistes.
Altres fonts coneixedores de l’operativa coincideixen a dir és possible que hi hagi treballadors a qui no se’ls pugui comunicar oficialment que han d’anar a treballar i no es presentin.
A tot l’estat, deixaran de circular uns 1.500 trens per complir amb els serveis mínims.
Les hores puntes, quan hi haurà més serveis protegits, seran des de les 6h00 fins les 9h30 i des de les 17h00 fins a les 20h30.
La vaga ha estat convocada de forma unànime pels sindicats Semaf, CCOO, UGT, CGT, SF i SCF. Veuen l’acord amb inquietud per la “falta de transparència” d’un procés “que és molt genèric” i s’ha oblidat de tancar els aspectes tècnics. El trasllat podria afectar uns 2.500 empleats de Renfe i uns 1.500 d’Adif que fan feina a Catalunya.