Renfe farà una filial amb els seus actius i personal a Catalunya per tal de crear la nova empresa mixta que operarà Rodalies. Així ho han explicat aquest dilluns la portaveu del Govern i consellera de Territori, Habitatge i Transició Ecològica, Sílvia Paneque, i la secretària general i portaveu d’ERC, Elisenda Alamany, en una roda de premsa conjunta al departament. L’executiu i els republicans han acordat que la nova empresa mixta tingui els estatuts al març, i que gestioni Rodalies a partir de l’1 de gener de 2026. Des d’aquesta data, la nova empresa gestionarà tot el sistema de Rodalies. Paneque ha parlat de “pas endavant crucial”, i Alamany s’ha mostrat “convençuda” que el PSC “complirà” amb un acord “històric”.

Renfe farà, doncs, una filial amb els seus propis actius i personal a Catalunya. És el pas previ per crear la nova empresa mixta, amb majoria del Govern, i que operarà Rodalies a partir del 2026. Aquesta filial de Renfe participarà de la meitat corresponent a l’Estat a l’empresa mixta, segons fonts consultades.

Paneque i Alamany han escenificat avui el pacte per crear aquesta empresa mixta de Rodalies, que comptarà amb estatuts a partir del març. L’objectiu és que s’hagi constituït definitivament abans del 31 de desembre d’enguany.

El departament de Territori ha acollit la posada en escena de l’acord -ja signat-, que inclou que l’operadora tingui un consell d’administració paritari entre Generalitat i Moncloa, tal com ja s’havia anunciat. La seva presidència recaurà en el Govern, que tindrà el vot de qualitat. Les decisions estratègiques, però, s’hauran d’aprovar amb majoria qualificada. 

Paneque ha remarcat que ara cal anar fent els traspassos, perquè una cosa és la gestió i l’altra la titularitat, tal com ha destacat. De moment, la Generalitat només ha iniciat els tràmits per tenir la titularitat d’un tram de la línia R1 de Rodalies. A partir d’ara, la nova empresa haurà de treballar per gestionar també tota la resta de línies.

La consellera també ha insistit que caldrà treballar en un escenari previ per assegurar la continuïtat dels treballadors i treballadores en la filial de Renfe que participarà de la nova operadora de Rodalies a Catalunya. Paneque ha volgut destacar així l’acord traçat per un camí jurídic que durarà mesos amb, amb el “compromís” que abans d’acabar el 2025 l’empresa ja estarà constituïda.

Per la seva banda, la secretària general i portaveu d’ERC ha destacat que avui es culminava un pacte que va néixer entre Esquerra i PSC, i que ara s’ha plasmat entre els republicans i el Govern socialista. “No puc fer res més avui que celebrar-ho”, ha insistit Alamany.

La número dos d’ERC ha reiterat que avui és un “dia important” perquè simbolitza el “pas definitiu” per tal que Catalunya gestioni la seva xarxa de Rodalies, i amb un “millor servei”. En aquesta línia, Alamany ha celebrat que el traspàs sigui una “realitat de país”, i que ja s’hagin fixat les bases de l’empresa mixta.

“És un pas històric”, ha asseverat Alamany, que s’ha mostrat “convençuda” que el PSC complirà amb l’acord. La secretària general d’Esquerra ha recordat que l’empresa ha d’estar plenament constituïda abans d’acabar el 2025, és a dir, durant la possible negociació d’uns nous pressupostos del Govern per al 2026.