El consell d’administració de Repsol ha aprovat aquest dimecres la construcció d’una Ecoplanta a Tarragona, que suposarà una inversió de 800 MEUR. La companyia estima que durant la construcció es crearan 2.800 llocs de treball i que quan entri en servei ocuparà 340 persones. L’Ecoplanta ha de permetre transformar residus urbans en combustibles renovables i productes circulars i segons l’empresa és “un projecte pioner a Europa” que ha de ser “una solució per a la reducció d’emissions de CO2 en el transport”. La planta tindrà capacitat per processar fins a 400.000 tones anuals de residus sòlids urbans i convertir-los en 240.000 tones de combustibles renovables i productes circulars. L’entrada en funcionament està prevista prevista per 2029.

L’Ecoplanta es construirà al terme municipal del Morell, dins el complex industrial de Repsol. Aquest era un dels projectes que la multinacional tenia en quarantena a l’espera de la decisió del govern espanyol respecte l’impost a les energètiques, que finalment ha acabat caient. Així, en la sessió del consell d’administració celebrat a Madrid, Repsol ha donat llum verda a la instal·lació.

La petrolera ha destacat que la planta serà la primera d’Europa que fabrica metanol renovable i metanol circular a partir de residus, a través de la gasificació, “el procés de valorització de deixalles més avançat del món”. “Aquesta tecnologia d’última generació, desenvolupada per Enerkem -tecnòleg del qual Repsol n’és soci-, dona una segona vida a residus que d’altra manera acabarien en abocadors o incinerats”, ha apuntat l’empresa en un comunicat. El metanol renovable té el seu origen “a les deixalles orgàniques, mentre que els productes circulars procedeixen dels no orgànics, com ara plàstics no reciclables”, han concretat.

L’Ecoplanta estarà integrada al complex industrial de Repsol a Tarragona per aprofitar infraestructures ja existents i “accelerar la transformació del centre en un pol multi energètic” que continuï fabricant combustibles renovables i materials circulars. “Aquesta inversió és una clara aposta de Repsol per mantenir l’ocupació industrial a Espanya i continuar generant riquesa a l’entorn”, han indicat en la nota. El director del complex industrial de Repsol a Tarragona, Javier Sancho, ha afegit que “és la inversió més gran de la història del complex” i que “és una molt bona notícia per al territori”. “Residus sòlids urbans que ara van a abocador seran processats en aquesta planta”, ha remarcat.

Així mateix, aquest projecte ja havia estat seleccionat per la Unió Europea per rebre finançament a través del programa Innovation Fund, pel seu elevat potencial per reduir emissions, el seu caràcter innovador i per ser una instal·lació única a Europa. Repsol ha apuntat que segons dades de la Comissió Europea, l’Ecoplanta aconseguirà reduir durant els 10 primers anys de funcionament l’equivalent a 3,4 milions de tones de CO2 en emissions de gasos d’efecte hivernacle.

Metanol per al transport

La companyia ha destacat que la Unió Europea vol reduir la intensitat de carboni de l’energia utilitzada en el transport marítim en un 40% per a l’any 2030 respecte dels nivells del 2018; i en un 75% per al 2050 respecte dels nivells del 2020. Per Repsol les opcions més eficients són el dièsel renovable -que ja fabriquen a Cartagena- i el metanol renovable que es farà al Morell. “Aquestes tecnologies són complementàries per cobrir la demanda del transport marítim i tecnològicament madures per a la seva implantació, enfront d’altres alternatives com l’hidrogen renovable, l’amoníac o l’electrificació de propulsors marins, que requereixen encara de desenvolupament i de grans inversions en la renovació de flotes i en la distribució del combustible”, ha argumentat l’empresa.

El metanol renovable serà utilitzat també en el transport per carretera, com a matèria primera en la fabricació de gasolina i dièsel renovables. A partir d’ell també es pot produir combustible sostenible d’aviació. A la vegada, “és molt versàtil en la indústria química, amb múltiples usos a la indústria de l’automoció o la construcció i en aplicacions tan diverses com la sanitat, l’alimentació i l’electrònica”.

Repsol vol “liderar” la producció de combustibles renovables a la península ibèrica amb un un volum d’entre 1,5 i 1,7 milions de tones l’any 2027 i fins a 2,7 milions de tones anuals el 2030, incloent hidrogen renovable i biometà. La companyia també té com a objectiu fabricar l’any 2027 fins a 105.000 tones anuals de productes circulars i 200.000 tones l’any 2030..