A l’espai de Dona de mar de El Far hem parlat amb l’operadora internacional, Àfrica Puiggròs. Una vida dedicada i vinculada amb el mar. Una dona que va començar com a pilot de la marina mercant i que continua gestionant i coordinant les escales de cru i petroli a l’oest d’Àfrica. Una gestió que es fa des de la ciutat on s’observa que les mercaderies es mouen amb més volum per tota la situació generada amb Rússia i Ucraïna.

Procedent de Menorca, l’Àfrica sempre ha estat vinculada amb el mar. Reconeix que és un món complicat, ple d’homes i que això impacta. ‘Quan comences a estudiar, de 30 persones, només 3 erem dones. Totes estàvem espantades al principi, però després, amb la passió, no hi ha problemes i tots t’acolleixen’, ha manifestat Puiggròs.

‘Si t’agrada el mar i aguantes els marejos, podràs treballar a l’aigua’

‘Quan vaig acabar els estudis, volia treballar al mar, però en una embarcació petita amb poca tripulació’. L’Àfrica va començar en un remolcador d’altura en trajectes des de Tarragona fins a Anglaterra i, posteriorment, quan va veure que era el seu món, amb rutes fins a l’Àfrica. ‘El primer viatge sempre és molt impressionant. Si veus que t’agrada i aguantes els marejos, podràs continuar’, ha afirmat amb un somriure.

L’Àfrica ha reconegut que tenia molt idealitzat el món marítim i els vaixells i l’aigua. Ha explicat que estant al mar vas contra la natura. ‘No has de discutir amb una persona, sinó que has de patir o gaudir les onades. El mar sempre et dona pau, jo buscava una feina amb pau, i allà la trobes’.

Àfrica Puiggròs a l'estudi

Però dos anys i mig després de treballar com a pilot, l’Àfrica decideix tenir un fill i, amb aquesta decisió, es va veure obligada a deixar els vaixells i canviar les vistes des del mar a les vistes al mar. ‘Ser una dona té un desavantatge davant dels homes. Si estàs embarassada no pots continuar i patir alguna emergència en un viatge de sis mesos’. És per aquest motiu que va ocupar-se de la consignació i va passar a controlar i gestionar les escales de cru i de petroli. ‘Jo tenia experiència en aquest àmbit’.

‘M’agrada molt la feina que faig, però si sortís una oportunitat per tornar al mar, la prendria’.

Des de dins d’una empresa consignatària, l’Àfrica ha reconegut que les mercaderies relacionades amb el petroli han augmentat en l’últim mes per la guerra de Rússia a Ucraïna i ha confessat que el preu del combustible que repostem al nostre cotxe està per sobre del preu del barril. ‘Estem pagant el que rebran a posteriori. Les benzineres esperen que el producte pugi i l’hauran de comprar, previsiblement, més car. Ara mateix no és alt, però els preus no els estan abaixant en previsió de què torni a pujar’, ha explicat Puiggròs. L’operadora ha manifestat que li agrada la seva feina, però que si sortís una oportunitat per tornar al mar, la prendria’.

A banda d’ocupar-se de les operacions internacionals de cru i petroli, l‘Àfrica ha iniciat projectes vinculats amb l’educació i el mar. ‘Vivim d’esquena al mar. A Menorca la gent viu de cara al mar. Aquí molta gent no sap que gran part dels guanys de la cituat depenen del mar’. Puiggròs ha expressat que amb un grup de mares han iniciat un projecte educatiu per aprendre a estimar al mar. ‘No hem d’explicar què és un vaixell, sinó mostrar que hi ha estudis, que hi ha un futur relacionat amb el mar’. L’Àfrica ha reconegut que és important comunicar el que implica i el que es fa dins de l’aigua per poder valorar-ho i ser conscient del que tenim.

powered by Advanced iFrame. Get the Pro version on CodeCanyon.