Aquesta setmana s’ha adjudicat el contracte per la implantació, posada en funcionament i enfortiment de la Zona de Baixes Emissions (ZBE) de Tarragona. L’Ajuntament ha adjudicat aquesta obra per un import de 1.379.125,00 € a la UTE ACISA – PAVAPARK ZBE TARRAGONA, formada per les empreses Aeronaval de Construcciones e Instalaciones i Pavapark Movilidad.
La consellera de mobilitat Sonia Orts ha destacat que “aquest contracte té com a objectiu el subministrament, instal·lació, posada en marxa i gestió de la Zona de Baixes Emissions (ZBE) a Tarragona mitjançant un sistema de control d’accessos per càmeres de lectura de matrícules a l’àrea restringida”.
Per aconseguir-ho s’han definit dues actuacions: la primera és la implantació de la ZBE, que inclou la instal·lació i posada en funcionament dels sistemes de control d’accessos a l’àrea restringida mitjançant 44 càmeres de lectura automàtica de matrícules. També s’inclou en aquesta actuació, la creació de la plataforma de gestió i el sistema de comunicació i integració amb bases de dades internes i externes.
La segona actuació inclou les mesures complementaries d’enfortiment de la ZBE de Tarragona, com la implantació de sensors de qualitat d’aire i de soroll, la instal·lació de càmeres i panells d’informació dinàmica que s’integraran a la plataforma de gestióde la ZBE de la primera actuació, i que tenen com a objectiu monitoritzar el funcionament dela zona i gestionar la mobilitat per tal de reduir els nivells de contaminació atmosfèrica.
ZBE
Actualment s’estan enllestint les diferents accions que han de fer possible la posada en marxa de la Zona de Baixes Emissions a la ciutat. Per una banda, el PMUS (Pla de Mobilitat Urbana Sostenible) es preveu que l’aprovi inicialment a principis del 2025. Per l’altre, l’ATM està estudiant les al·legacions que es van presentar al projecte de ZBE. Un cop estudiades, se’n farà l’aprovació definitiva que és el pas previ per poder aprovar l’ordenança municipal que ha de regir la ZBE. La consellera Orts ha posat en relleu que “l’ordenança s’ha fet de manera consensuada amb Reus per assegurar que hi hagi harmonia entre les dues normatives, i també de manera col·laborativa amb els grups municipals”. Paral·lelament, s’està desplegant la campanya de comunicació i preparant la senyalització, accions finançades per la Generalitat de Catalunya.
Està previst doncs, que durant el 2025 s’acabin tots els treballs i que la ZBE sigui una realitat a partir del 2026, amb les moratòries necessitaries per tal que tota la ciutadania s’hi pugui adaptar.
Tarraco Sostenible
Aquest contracte s’inclou en el projecte Tarraco Sostenible pel qual el Ministeri de Transports i Mobilitat Sostenible va concedir un ajut Next Generation, que inclou a més l’obra de l’intercanviador de Battestini i l’adquisició de nous autobusos.
El ple rebutja modificar les zones regulades de la Part Alta
El plenari ha rebutjat una moció d’ERC per revertir la nova classificació de zones regulades que va entrar en vigor el passat mes de novembre. Proposaven que les places de l’ampliació de l’aparcament Torroja passin a ser zona taronja. La moció s’ha tombat amb 14 vots en contra (PSC, no adscrits i Junts), 12 a favor (ERC, PP i ECP) i 1 abstenció (VOX). El portaveu adjunt dels republicans, Xavi Puig, ha demanat Rubén Viñuales que triï si vol ser l’alcalde d’un barri viu o un parc temàtic.
La consellera de Mobilitat, Sònia Orts, ha acusat ERC de no tenir criteri i canviar-lo quan s’està al govern i després a l’oposició. Assegura que la decisió està vinculada a la Zona de Baixes Emissions i recorda que encara no se sanciona. Defensa la comunicació que mantenen amb els veïns.
La portaveu del PP, Maria Mercè Martorell, ha donat suport a la moció però ha recordat a ERC que els diners destinats a zones regulades ja s’incloïen en els pressupostos de 2024 als que van donar suport.
El portaveu de Junts per Catalunya, Jordi Sendra, confessa que ha tingut dubtes a l’entorn de la moció però diu que dona el vot de confiança perquè el govern ja ha demostrat que té capacitat de fer modificacions si fa falta.
El portaveu d’En Comú Podem, Jordi Collado, ha assegurat que no és bo posar com a excusa la Zona de Baixes Emissions.
Els veïns de la Part Alta han assistit al plenari per deixar sentir la seva veu en contra de l’organització de les zones verdes d’aparcament.