Només aquest agost, un total d’11 persones han mort en accident de trànsit a les carreteres catalanes, una menys que l’any passat en el mateix mes, segons ha informat el Servei Català de Trànsit (SCT).
Des del gener, les víctimes mortals són 91, un 12,5% menys que l’any passat, en 84 accidents. Tanmateix, ha augmentat un 17% els ferits en accidents de trànsit, un total de 561 des del gener. Els motoristes continuen representant una gran part de les víctimes mortals dels col·lectius vulnerables. N’han mort 34 des de principis d’any, mentre que s’han reduït les morts de vianants (5 morts), cinc menys que l’any passat, i de ciclistes (2 morts), un menys.
El SCT destaca l’augment en la sinistralitat dels accidents mortals amb furgoneta implicada amb vuit víctimes, quan l’any passat només n’hi va haver un.
Pel que fa al tipus de sinistre, dels 84 accidents mortals, 29 van ser sortides de via, 24 xocs frontals i 13 xocs laterals.
La majoria dels conductors morts eren homes
De les 91 víctimes mortals a les carreteres catalanes aquests primers vuit mesos, 77 eren homes i 14, dones, i la majoria eren els que conduïen el vehicle amb què viatjaven. Així, dels homes morts en accident, 66 eren conductors i 5 passatgers. En el cas de les 14 dones, 6 eren conductores i 5, passatgeres.
Pel que fa a l’edat de les víctimes, quasi la meitat de les víctimes mortals (el 46%) tenien més de 55 anys. Les dues franges d’edat que acumulen més morts són la de 45 a 54 anys i la de 55 a 64 anys, amb 17 i 19 morts respectivament. Segueix a continuació la franja d’edat d’entre 35 i 44 anys, amb 13 víctimes mortals.
Finalment, si analitzem les 91 morts per franja horària, pràcticament la meitat (44) es van accidentar a la tarda. Així mateix, els caps de setmana i festius, amb 45 víctimes, continuen acumulant la meitat dels morts en accident de trànsit a les carreteres catalanes.
Menys sinistralitat a l’AP-7
Es manté la reducció de víctimes mortals a l’AP-7, amb 3 morts aquest 2024. Durant els primers vuit mesos del 2019 (abans de la gratuïtat) es van produir 9 víctimes mortals, les mateixes que el 2023. Des del SCT veuen una reducció “molt significativa” respecte al 2022, quan es van alliberar els peatges, perquè aquell any van morir 20 persones a l’autopista.
En canvi, la C-37 acumula aquest any 6 víctimes mortals (3 d’elles d’un mateix accident a Castellfollit del Boix). L’Eix Transversal (C-25) ha registrat també diversos accidents mortals i actualment acumula 5 morts. A continuació, se situen l’A-2, la C-12 i la C-32, que fins al 31 d’agost han registrat 4 morts cadascuna.
Reducció a tot el territori
El SCT destaca que es manté la reducció de la sinistralitat a la majoria de les demarcacions respecte al 2023. Barcelona, amb 39 víctimes mortals, és on hi ha hagut més morts, tot i que n’ha registrat 2 menys que l’any passat. Les comarques amb més víctimes han estat el Bages, amb 7 morts, el Maresme i el Baix Llobregat, ambdues amb 6 víctimes mortals. En aquesta demarcació han mort 18 dels 34 motoristes i 4 dels 5 vianants.
Tarragona és la segona demarcació catalana amb més mortalitat, amb 21 morts, 8 menys que l’any passat, per darrere de Barcelona, que és la que acumula més víctimes mortals.
Les comarques tarragonines que acumulen més morts són el Baix Camp i l’Alt Camp, amb 5 i 4 víctimes mortals respectivament. Els dos ciclistes morts enguany han perdut la vida en aquesta demarcació.
A continuació, Lleida, demarcació on hi ha hagut 17 víctimes mortals, la mateixa xifra que l’any passat. La comarca del Segrià suma quasi la meitat dels morts (8) i la Noguera en registra 4. Pel que fa als col·lectius vulnerables, 6 motoristes han mort a les carreteres lleidatanes.
Girona és la demarcació amb menys morts, un total de 14 persones i, per tant, tres menys que en el mateix període de l’any passat. L’Alt i el Baix Empordà són les dues comarques que han registrat més mortalitat, amb 4 i 3 víctimes respectivament. A les carreteres gironines, han mort 6 motoristes fins al 31 d’agost.