powered by Advanced iFrame. Get the Pro version on CodeCanyon.

El caràcter reivindicatiu del Festival Internacional de Teatre de Tarragona (FITT) d’enguany es fa notar en moltes de les seves obres, així com la proposta inaugural del festival, que arriba aquet dimecres 1 de setembre, a les 21:30h al Teatre Tarragona, amb l’obra ‘Encara hi ha algú al bosc’, una proposta sincera, contundent i molt visual que explora les conseqüències que encara perviuen, avui dia, de la Guerra dels Balcans i dels fills nascuts de les violacions que arrelen en aquest conflicte.

Va passar al cor d’Europa, a dues hores d’avió de Barcelona. Aquí gaudíem de l’eufòria olímpica. A Sarajevo l’havien viscuda uns anys abans. De sobte, la televisió ens servia imatges dels camps de concentració a Bòsnia i Hercegovina barrejades amb el recompte de medalles olímpiques a Barcelona. Ara fa vint-i-cinc anys que va acabar oficialment aquella guerra, on entre 25.000 i 50.000 dones i nenes van ser violades com a estratègia de neteja ètnica.

Aquest és el punt de partida que planteja aquesta obra, creada per la companyia Cultura i Conflicte, un muntatge valent dóna veu a la memòria i a la determinació d’aquestes dones i dels fills i filles nascuts de les violacions de lluitar contra l’oblit, ara que els focus i les càmeres fa temps que van marxar de Bòsnia.

Per la Nevenka, la Milica, la Meliha, la guerra encara no ha acabat. El dolor que senten és tan gran que, per elles, encara hi ha algú al bosc”. I nosaltres, on érem? On som?”, es planteja el director de l’obra, Joan Arqué, al mateix temps que explica que el text “parla del conflicte,  però sobretot de les víctimes, en el sentit general del terme: de les mares que van ser violades i dels fills que han crescut sense pare, mentre els agressors segueixen al carrer si se’ls troben dia a dia”.

Un altre dels punts forts d’aquesta obra es el fet que posa en context “la violació com a crim de guerra, com a fet que no prescriu i no pas com un acte col·lateral de la guerra, com s’havia considerat fins aleshores”, considera Teresa Turiera-Puigbò Bergadà, que ha estat l’encarregada de les tasques de d’investigació i documentació que han fet possible un text que beu d’un dels successos més foscos de l’actualitat i que, aquest dimecres, obrirà el teló a quatre dies de teatre reivindicatiu (i necessari) a Tarragona.