El repte d’explicar una tesi doctoral en 4 minuts de forma atractiva i comprensible per al públic general és tan ambiciós com perfectament possible.
Aquest és l’objectiu que ha afrontat, i complert, durant els seus set anys de vida el concurs “Presenta la teva tesi en 4 minuts”, organitzat pel Departament de Recerca i Universitats, a través del Consell Interuniversitari de Catalunya (CIC), la Fundació Catalana per a la Recerca i la Innovació (FCRI) i les 12 universitats catalanes. Aquest dijous 27 de juny, a les 18.00 h, CaixaFòrum Tarragona acollirà la final de la setena edició del concurs, en un acte que serà també retransmès per estríming pel canal de YouTube de l’FCRI. La iniciativa compta amb el suport de la Fundació “la Caixa”.
Els 12 finalistes (8 dones i 4 homes) han superat les proves classificatòries prèvies i finals de les seves universitats, en què han participat 154 concursants.
N’hem parlat amb el doctor en biologia Jordi Mas, director general de la Fundació Catalana per a la Recerca.
S’hi concediran tres premis
El primer (3.000 euros) i el segon (2.000 euros) per avaluació del jurat, més un premi per votació del públic (1.000 euros). A aquests s’afegirà una menció especial, denominada “Assumpció Català i Poch”, en honor a aquesta matemàtica i astrònoma pionera, per a tesis exclusivament en català, dotada amb 1.000 euros. En la final actual, es presentaran 10 tesis en català i 2 en castellà.
Les tesis finalistes tracten temes de recerca tan diversos com ara l’exercici físic per al tractament de trastorns mentals severs; la formació en línia dels mestres; la comprensió del canvi climàtic; l’associació de cultius agrícoles i la seva oportunitat al camp; les perspectives de maternitat de les dones amb discapacitat intel·lectual; o el sentit del gust més enllà de la boca, entre d’altres.
Totes les persones participants són doctorands i doctorandes de, com a mínim, segon curs. Cap d’ells o elles no pot haver defensat la tesi abans de la presentació de sol·licituds a la seva universitat. El concurs s’ha desenvolupat en dues fases: la primera ha consistit en una eliminatòria prèvia a cada universitat i la segona, la final del 27 de juny, on competiran un/a concursant per universitat.
Un membre de l’equip del Blau de Prússia (ICIQ-Tarragona Ràdio) entre el jurat
El jurat estarà format per Laura Román, secretaria general del Consell Interuniversitari de Catalunya; Laia Pellejà, directora de la Fundació iCERCA; Anna Font, directora del Departament d’Art i Cultura de la Fundació “la Caixa”; Miriam Rivera, responsable de Comunicació de l’Associació Catalana de Comunicació Científica (ACCC); Gerard Campeny, responsable de Comunicació de l’Institut Català de Paleoecologia Humana i Evolució Social (IPHES); Josep Suñé, responsable del pòdcast sobre investigació química “Blau de Prússia”, coproduït per Tarragona Ràdio i l’Institut Català d’Investigació Química (ICIQ); Andrea Camacho, ambientòloga i divulgadora científica, cofundadora del projecte de divulgatiu “L’Ovella Verda”; i Jordi Mas, director general de l’FCRI.
Relació de finalistes/títols de les presentacions (en ordre d’intervenció, decidit per
sorteig):
- Luis Alejandro Ramírez, “Deliberación y responsividad en la Justicia
Constitucional Colombiana”. Universitat Pompeu Fabra (UPF). - Adrià Vilalta, “El gust més enllà de la boca”. Universitat Rovira i Virgili (URV).
- Raquel Serrano, “La intercomprensió com a trampolí al plurilingüisme:
implicacions d’una experiència didàctica a Catalunya amb estudiants de
secundària”. Universitat de Barcelona (UB). - Gala Pujol, “Com canviar el món amb una palleta de cartró”. Universitat
Autònoma de Barcelona (UAB). - Olga Morelli, “Model per millorar l’elecció de vida”. Universitat Abat Oliba (UAO).
- Mariona Caro, “Trastorns mentals severs i exercici físic: estudi d’efectivitat d’un
programa d’intensitat física vigorosa adaptat als serveis de rehabilitació
comunitària de la Catalunya Central”. Universitat de Vic-Universitat Central de
Catalunya (UVic-UCC). - Helena Ginesta, “La formació inicial de mestres en línia: aprenent de la pràctica”.
Universitat Oberta de Catalunya (UOC). - Maialen Beltran, “Males mares? Les perspectives de les dones amb discapacitat
intel·lectual sobre la maternitat”. Universitat de Girona (UdG). - Mireia Baylina, “Planificar anticipadament per cuidar dignament”. Universitat
Internacional de Catalunya (UIC). - Sebastián Ignacio Nazar, “Adherencia al ejercicio físico en personas mayores:
¿basta sólo con saber prescribir el ejercicio?”. Universitat Ramon Llull (URL). - Joan Hereu, “Canviant la mesura per entendre com contribuïm al canvi climàtic”.
Universitat Politècnica de Catalunya (UPC). - Louise Blanc, “Associacions de cultius: amics o enemics en el camp?”.
Universitat de Lleida (UdL).