Els primers 5 mesos de 2015, les carreteres catalanes han registrat 67 víctimes mortals, 4 més que el 2014, trencant així, la tendència dels darrers anys. Un dels punts negres és la N-340 a Tarragona, que s’ha cobrat la vida de 10 persones, i per això, Trànsit prohibirà girs a l’esquerra i alguns avançaments especialment en dies de més mobilitat com els caps de setmana. És una de les mesures que s’han engegat per fer front a aquest repunt de la mortalitat. La posada en marxa de 6 radars de tram i la duplicació de la senyalització dels radars, 700 metres abans que l’actual, són altres iniciatives que es completen amb un major patrullatge i un augment dels controls sobretot per evitar distraccions.

Entre gener i maig d’aquest 2015, les carreteres catalanes han registrat 67 víctimes mortals, unes xifres que suposen un repunt d’augment de la sinistralitat aquest any en comparació a les darreres campanyes, en què la tendència era a la baixa. Així, ja són 4 més les vides que s’han perdut a la carretera, si ho comparem amb el mateix període de l’any passat. Per aquest motiu, la Comissió Catalana de Trànsit i Seguretat Viària ha aprovat per unanimitat un paquet de mesures que es posaran en marxa de manera immediata amb l’únic objectiu de revertir aquesta situació.

Una de les iniciatives és prohibir alguns girs a l’esquerra i avançaments en alguns trams de la N-340 a Tarragona, una carretera que acumula 10 víctimes mortals des d’inicis d’any. El Servei Català de Trànsit opta per aquesta mesura, que serà efectiva els dies de més mobilitat, és a dir, en caps de setmana i jornades festives en què hi pugui haver més trànsit com per exemple, Sant Joan. La decisió, tot i el cost que suposa, s’ha pres després de l’incompliment per part de Foment de prohibir el pas dels camions per aquests trams, tal i com es va fer a la N-II a Girona amb bons resultats. Joan Josep Isern, director del SCT, ha reclamat al ministeri que ”deixi de prendre el pèl” i comenci a fer el desdoblament d’aquesta via, i sinó, prohibeixi aquest pas de camions, ja que segons el director del SCT, la major part d’accidents són frontals i es produeixen en avançaments sobretot a camions.

Més radars i més ben senyalitzats

Aquest cap de setmana també entren en funcionament 6 radars de tram, en 4 punts de la xarxa viària. Seran a la C-58 entre Sabadell i Badia del Vallès, en sentit Barcelona, i en un tram de 5,5 km, a l’AP-7 entre Ulldecona i Amposta, en un tram de 18 km de longitud. Dos més s’ubicaran als dos carrils de circulació entre Fornells de la Selva i Quart, a la N-II, en 25km, i dos més corresponen als dos sentits d ela marxa de la N-II a l’alçada de Girona. Per finals d’any, entrarà en funcionament un darrer radar de tram, al carril bus-vao.

A més, i per conscienciar dels límits de velocitat als conductors, es duplicaran els panells informadors de la presència del radar en 110 dispositiu instal·lats en carreteres convencionals. Així, en comptes d’avisar els conductors als 700-800 metres anteriors, ara, s’avisarà també als 1.500-2.000. Isern ha destacat que no és una mesura recaptatòria, sinó per millorar la informació dels conductors catalans. Ha destacat que la ràtio de radars per cada milió d’habitants a Catalunya és de 25, una xifra molt més baixa que en molts dels països europeus.

Trànsit també vol actuar sobre els conductors que porten detectors i inhibidors de radars, que distorsionen la conducció amb frenades brusques i que per tant, infringeixen la normativa. Per això, i com a mesura complementària, els Mossos d’Esquadra potenciaran el patrullatge a les carreteres que provoquen un efecte dissuasiu entre els conductors més infractors.

Paral·lelament, Trànsit augmentarà els controls en cap de setmana, dies en què la sinistralitat ha crescut un 60%, i els informarà amb antelació perquè siguin coneguts per tots els usuaris de la xarxa viària. D’aquesta manera, evitar per exemple, distraccions (que suposen el 35% dels accidents) o problemes d’alcoholèmia, o excessos de velocitat, i per això, també farà públics els balanços d’aquests controls. Isern ha destacat la figura del conductor per ajudar a evitar les distraccions. 
També es potenciaran els missatges als panells d’autovies i autopistes, oferint informació, sobretot, del límit de la velocitat establert en aquell tram. A més, i per fer front a la sinistralitat urbana, es treballarà conjuntament amb les policies locals, amb plans específics per a les poblacions. 

La manca d’infraestructures i del seu manteniment, l’envelliment del parc mòbil català, amb una gran proporció de vehicles que té més de 10 anys són altres aspectes que preocupen als responsables del Servei Català de Trànsit. Entre un 35 i un 40% no està en condicions de circular i un 20% que no supera la ITV a la primera.