corredor mediterrani via tren

El Ministeri de Transports ha adjudicat un estudi per 513.900 euros per analitzar la viabilitat d’establir un itinerari de mercaderies per a la línia de Pau-Canfranc i el corredor mediterrani, quan reobri la línia ferroviària internacional. D’acord amb la licitació, es tindran en compte almenys tres alternatives. La primera, de mínims, és la instal·lació d’una zona de càrrega i descàrrega a l’entorn de Saragossa i que els tràfics es dirigeixin en ample ibèric fins a Catalunya; la segona la implantació d’un espai de càrrega i descàrrega prop de Tardienta (Osca) i que els tràfics continuïn ample ibèric cap a Lleida i Sant Vicenç de Calders; i la tercera connectar directament Canfranc i el corredor mediterrani en ample estàndard.

En cas d’optar per aquesta darrera alternativa, caldria analitzar també la viabilitat de l’ús de l’ample estàndard entre Saragossa i Sant Vicenç de Calders. L’estudi serà elaborat per la UTE formada per les empreses Ayesa, Enginyeria i Arquitectura SA i Teirlog Enginyeria S.L.

Segons el ministeri, l’abast de l’informe serà el desenvolupament dels estudis preliminars amb el grau de detall “necessari i suficient per a la presa de decisions sobre les alternatives d’actuació més idònies per a aquest itinerari ferroviari de mercaderies”. El treball inclourà l’anàlisi de les necessitats funcionals, actuals i futures, per tipologia de tràfics – tant de viatgers com de mercaderies- i per tipus d’ample.

Actualment, la connexió de mercaderies entre el nus de Saragossa i l’eix litoral del corredor mediterrani a l’entorn de Barcelona es fa a través de dues línies de via única d’ample ibèric amb un sentit preferent de circulació. Les mercaderies circulen entre Saragossa ho fan per la línia de Saragossa-Lleida-Plana de Picamoixons-Barcelona i en sentit contrari per la Barcelona-Mora la Nova-Casp-Saragossa.