Un estudi de la Universitat Rovira i Virgili ha analitzat alternatives als camions de dièsel en el transport de mercaderies per carretera per tal de reduir les emissions de gasos d’efecte hivernacle. Una de les conclusions és que a curt termini els biocombustibles poden reduir les emissions en gairebé un 30% però que a llarg termini l’ús de camions elèctrics i d’hidrogen permetrien reduir les emissions com a mínim en un 45%. No obstant això, segons els investigadors, si la transició es fes de forma precipitada es podrien incrementar un 70% les emissions acumulades fins el 2030. Tal com han indicat, el factor clau és que l’electricitat procedeixi de fonts renovables i que es millorin els processos de recuperació dels materials.
Tal com ha informat la URV, el transport per carretera és una de les principals fonts d’emissions de gasos d’efecte hivernacle.
Els resultats de l’estudi preveuen però que l’ús generalitzat tant de camions elèctrics amb bateria com amb pila d’hidrogen poden causar un impacte més gran en la salut humana que els seus homòlegs de dièsel. Tot i que no tenen emissions d’escapament, els camions elèctrics serien tres vegades més perillosos per la salut, mentre que els camions amb pila d’hidrogen podrien tenir un impacte en la salut tretze vegades superior. Això és degut als processos de producció d’energia no renovable, a l’alliberació de components perillosos en la fabricació de bateries i a l’augment de pes dels vehicles, que provoca un increment d’emissions de partícules de frens i neumàtics.
La implementació massiva d’aquesta tecnologia també implica una demanda de metalls i semiconductors que preocupa els investigadors, ja que la construcció i el manteniment de camions elèctrics necessita molts més materials escassos que en el cas dels dièsel.
Un estudi de la URV recomana que els camions usin biocombustibles abans de fer el canvi als elèctrics i d’hidrogen
La investigació apunta que una transició mal feta als vehicles elèctrics incrementaria la contaminació
