Una major protecció de Ca l’Ardiaca podria obrir la porta a noves fonts de finançament per tirar endavant l’hotel de luxe. Ara mateix serà molt difícil que es pugui beneficiar dels Next Generation europeus. L’Ajuntament de Tarragona valora positivament que el Govern hagi iniciat els tràmits per declarar Bé Cultural d’Interès Nacional el palauet medieval del Pla de la Seu.
Els propietaris de Ca l’Ardiaca mantenen el projecte per convertir-lo en un hotel d’alt standing. Fa molts anys que l’edifici està en estat ruïnós i el camí per fer-lo sortir d’aquesta situació ha estat -i serà- difícil. Parlem d’un conjunt de gran valor històric, d’un edifici del segle XIII que alberga restes romanes i també unes pintures gòtiques de molta qualitat que es van trobar a la part baixa.
Nacho García, conseller de Patrimoni, ha explicat a Tarragona Ràdio que és bo que l’immoble assoleixi un major grau de protecció, tot i que el procés tot just està a les beceroles. Hi haurà més obligacions a l’hora de conservar les restes i els espais però pensa que serà més fàcil accedir a fonts de finançament com podria ser un 2% Cultural de l’Estat o alguna línia de subvenció de la Generalitat.
Emma Liaño, catedràtica emèrita de la URV, historiadora de l’art especialitzada en arquitectura i escultura gòtica i escultura renaixentista, ha destacat l’excepcionalitat del conjunt pictòric de Ca l’Ardiaca i de l’entorn on està situat.
L’experta ha explicat a Tarragona Ràdio que sobre els murs de les antigues ruïnes romanes, la casa de l’ardiaca es va adaptar a la tipologia pròpia dels palaus urbans de l’Edat Mitjana. Un pati interior obert, on no podia faltar el pou, configurava el nucli central.
Amb motiu del projecte de rehabilitació per convertir l’edifici en una instal·lació hotelera, van aparèixer el 2009 restes de pintures gòtiques de gran qualitat, que podrien no ser les úniques d’aquest caràcter existents al conjunt del palau, a una sala de la planta baixa de l’edifici. La troballa d’aquestes pintures revela l’existència d’un programa important iconogràfic relacionat amb el Cicle Pasqual i la Redempció.
En el conjunt de les pintures es desenvolupen, sobre un fons uniforme, ple d’estrelles, els tres episodis fonamentals de la Redempció: l’Anunciació, que equival a l’Encarnació de Jesús constitueix el primer acte. El segon correspon a l’Anyell del sacrifici (foto). I, finalment, la Resurrecció.
Liaño pensa que les obres podrien ser del corrent anomenat naturalisme toscà, del reputat retratista i coneixedor dels efectes de la perspectiva i del trampantojo, Matteo Giovannetti, de Viterbo. No s’ha pogut documentar, en canvi, que Giovannetti hagi estat l’autor, ell o algú del seu equip de treball.
Mentrestant, aviat farà deu anys que Ca l’Ardiaca està envoltat d’una bastida que no ha estat exempta de polèmica.