El nou servei de rodalies del Camp de Tarragona es posarà en servei el 20 de març i constarà de dues línies, segons han anunciat aquest dilluns la ministra de Foment, Ana Pastor, i el conseller de Territori, Santi Vila. El nou servei enllaçarà Reus i Tarragona amb 55 freqüències diàries -deu més que fins ara-, i amb un tren cada mitja hora en les hores punta del matí, migdia i tarda. La segona línia unirà l’Arboç (Baix Penedès) i Cambrils (Baix Camp) sense haver de fer transbord a Sant Vicenç de Calders, i tindrà cinc noves expedicions diàries per sentit. La implantació del sistema tarifari integrat, però, no es produirà fins al juny. El cost d’explotació del nou servei rondarà els 3 MEUR anuals.
La millora dels serveis ferroviaris entre Reus i Tarragona (RT-1) amb parada a Vila-seca (Tarragonès) suposa un total de deu noves expedicions per sentit entre les dues ciutats, arribant a un total de 27 trens diaris cap a Tarragona i 28 cap a Reus, amb la qual cosa es donarà servei “als dos principals motors” del territori, segons ha destacat Pastor. D’aquestes deu noves freqüències, hi ha dos nous serveis per sentit que arribaran també fins a Barcelona.
La xarxa es complementa amb un nou eix de comunicació directe entre l’Arboç i Cambrils (RT-2) que permet fer el trajecte sense transbord a Sant Vicenç de Calders i millorant, alhora, la connexió de Tarragona amb les rodalies de Barcelona. El servei comptarà amb cinc noves expedicions per sentit -només els dies feiners- amb parada a totes les estacions del recorregut, amb la qual cosa es permetrà, segons el conseller Santi Vila, oferir una mobilitat “excel·lent” entre l’interior i la costa. Pastor ha subratllat també que la línia beneficiarà el turisme.
Aquestes dues noves línies de rodalies s’integren dins d’una primera fase que comportarà, d’entrada, la incorporació de tres nous vehicles. El servei es prestarà amb unitats 447 i 448 renovades i s’espera que l’utilitzin uns 20.000 passatgers diaris, ha assegurat la ministra. De cara al futur es preveu que la xarxa es pugui estendre pel territori i arribi, per exemple, a la ciutat de Valls. El cost d’explotació de la quinzena de noves freqüències entre ambdues línies representarà un cost d’uns 3 MEUR, segons la Generalitat, als quals caldrà afegir mig milió d’euros més del cost de la integració tarifària.
La integració tarifària dins del sistema de rodalies no estarà operativa fins als mesos de maig o juny, fins que no s’enllesteixi la implantació dels sistemes de validació sense contacte a les estacions. Quan la integració tarifària entri en vigor, el cost dels trajectes es reduirà fins a un 50% i amb el bitllet de tren es podrà agafar l’autobús sense cost afegit. En el cas de la relació entre Tarragona i Reus, el preu passarà de 2,04 euros a 0,97 amb els abonaments de deu viatges de l’ATM.
Els alcaldes de Tarragona i Reus han celebrat la posada en marxa de les noves rodalies. “És una millora necessària, reivindicada i essencial per mantenir una mobilitat adequada, que s’uneix al fet que en un parell d’anys disposarem de l’alta velocitat”, ha destacat el batlle de la capital del Baix Camp, Carles Pellicer. Per la seva banda, l’alcalde de Tarragona, Josep Fèlix Ballesteros, ha destacat que l’impuls del servei és bàsic per potenciar el transport públic en detriment del cotxe privat, i ha destacat la inclusió del Baix Penedès en la xarxa.